pondělí 23. ledna 2017

Maximafilatelistické vzpomínky - cestovatelka B. M. Eliášová - 60. výročí úmrtí

Letos v dubnu si budeme připomínat 60. výročí úmrtí české cestovatelky Barbory Markéty Eliášové. V rámci svých vzpomínek přináším příběh ke vzniku analogické pohlednice ke známce s jejím portrétem.
Barboru Eliášovou jsem sháněl na pohlednici už od chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že bude na poštovní známce. Nutil mne k tomu i fakt, že by mi chyběla v řadě cestovatelských analogických pohlednic. Nakonec mi jí musela podle předlohy namalovat manželka…


Když jsem během roku 2009 v rámci „filatelistické turistiky“ navštívil střední Moravu, zastavil jsem se ve Šlapanicích nedaleko Brna. Důvodem mé zastávky byla touha sehnat pohlednici s cestovatelkou B. M. Eliášovou, která se narodila poblíž Šlapanic, ve vesničce Jiříkovice. Jaké bylo ale zklamání, když ani v místním muzeu, až na jednu výjimku, Barboru Eliášovou neznali. O pohledech ani nemluvě. Rázem tak všechny plány vzaly za své. Ještě několikrát jsem poté pátral po informacích o neznámé cestovatelce, ale už jen spíše pro rozšíření obzorů, než abych hledal pohlednice, které možná ani neexistují. Uplynul více než rok od vydání známky a já opět trávím několik hodin v jednom z obchodů, kde se probírám stovkami pohlednic, protože zrovna sháním Vlastu Buriana, Jana Kašpara a další. V krabici s pohlednicemi divadelních herců pak ke svému úžasu nacházím pohlednici s Eliášovou, zachycenou při jejím pobytu v Tokiu.




Je to přesně ta fotografie, která mi posloužila jako předloha pro pohlednici. Pohlednice je zlomená, a proto na maxikartu nevhodná. Přesto si ji za 30 Kč kupuji. Jako vzpomínku. Doma pak při bližším zkoumání zjišťuji, že text své přítelkyni napsala a podepsala sama cestovatelka.
PK

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...